התקנת מעלית בבניין לבעלי מוגבלות נגישות

התקנת מעלית בבניין לבעלי מוגבלות נגישות

מעלית שבת

התקנת מעלית בבניין לבעלי מוגבלות נגישות
כדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות נגישות להתגורר בבניין מגורים קיים ניתן לבצע שינוי ברכוש המשותף בבניין, בכפוף לתנאם המחייבים שנקבעו בחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969. כדאי לדעת כי החוק קובע כי יש להנגיש מבני ציבור בהתאם לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, גם במסעדות, בתי קפה, מרכזי פנאי ונופש, מרכזי קניות ומסחר ובמקומות ציבוריים נוספים יש להתקין גישה נוחה לאנשים עם מוגבלות, וזאת כדי לאפשר ניידות נוחה לאנשים הנעזרים בקביים או בכיסאות גלגלים.

תנאים מיוחדים להתקנת מעלית
על הוספת מעלית בבניין קיים לבעלי מוגבלות נגישות חלים תנאים מיוחדים. יש לקיים אסיפת דיירים בנושא ולקבל הסכמה של לפחות שני שליש מהדיירים כדי לבצע שינוי ברכוש המשותף ולהתקין מעלית. לאחר גיבוש הסכמה של לפחות שני שליש מהדיירים יש לקבל היתר בנייה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית, הוועדה בוחנת את התכנית ולרוב תאשר את הבקשה כל עוד התקנת המעלית אינה פוגעת באופן מהותי ברכוש המשותף ובחזית המבנה. חשוב לדעת כי לפי החוק, עלות התקנת המעלית חלה רק על בעלי הדרות בבניין שהסכימו לבצע את השינוי ברכוש המשותף ולהתקין מעלית. בעלי דירות בקומת הקרקע בבניין אינם מחויבים על פי החוק לשאת בנטל עלות התקנת המעלית. עם זאת, בעלות תחזוקת המעלית והפעלתה חייבים כל להשתתף כל בעלי הדירות בבניין המגורים, התשלום יחושב לפי היחס של גודל הדירה. במקרים בהם יש מחלוקת ומתעורר ויכוח בין בעלי הדירות בבניין המגורים בנוגע להתקנת מעלית חדשה, מומלץ לפנות למפקח על הבתים המשותפים. בסמכות המפקח לקבוע פיצויים, לשנות החלטה של הדיירים או לקבוע תנאים חדשים להחלטה, לאחר בדיקת התקנון הקיים והמחייב בבניין.

נגישות נוחה לבעלי מוגבלות בבניין
במדינת ישראל חיים למעלה מ-800,000 איש בעלי מוגבלות אחת או יותר, ביניהם רבים המשתמשים בקביים ובכיסאות גלגלים. רוב הנכים סובלים מבעיות נגישות במבנים רבים בארץ לכן בשנים האחרונות החל המחוקק הישראלי לשים לב למצוקת בעלי מוגבלות נגישות ונחקקו תקנות וחוקים חדשים בנושא. אם בעבר נאלצו בעלי מוגבלות לחפש פתרונות מגורים שיאפשרו להם להתנייד עצמאית, כיום בעקבות הבנייה לגובה באפשרותם לרכוש דירה בבניין עם מעלית. עם זאת, בבנייני מגורים רבים אין מעלית לכן נקבעו תנאים מיוחדים להתקנת מעלית חדשה בבניין, וגם המפקח על הבתים המשותפים פועל בנושא ומסייע לבעלי מוגבלות לקבל את הרוב הנדרש להתקנת המעלית בבניין בו הם גרים. התקנת מעלית בבניין מסייעת לבעלי מוגבלות המתגוררים בבניין, משפרת את איכות חייהם ומאפשרת להם להתנייד עצמאית. חשוב לזכור כי המעלית החדשה תהיה בשימוש גם על ידי שאר הדיירים בבניין, כלומר איכות החיים של כלל הדיירים תשתפר. כמו כן מעלית חדשה מעלה את שווי הדירות ויש לכך צידוק כלכלי לבעלי הדירות במבנה, ובנוסף הדיירים מסייעים לשכן שלהם במצוקתו ומאפשרים לו ליהנות מאיכות חיים גבוהה יותר ולהתנייד בנוחות ובאופן עצמאי.

חברת "מעליות אקספרס" חברה בהתאחדות התעשיינים בישראל, בעלת רישיון משרד הכלכלה ועובדת ברישיון ופיקוח של מכון התקנים הישראלי.