למה חשוב להתקין מעלית בנכס

למה חשוב להתקין מעלית בנכס

מעלית הידראולית

למה חשוב להתקין מעלית בנכס
בכל בנייני המגורים החדשים נהוג להתקין מעלית המשפרת באופן משמעותי את איכות החיים של הדיירים, כך גם משפחות עם ילדים קטנים ותינוקות, קשישים ובעלי מוגבלות נגישות יכולים לגור בבניין גם בקומות הגבוהות. עם זאת, יש בישראל עשרות אלפי בנייני מגורים של כ-5 קומות בהם אין מעלית, ודיירים המתגוררים בקומות העליונות מתמודדים עם קשיים רבים, בעיקר בגיל מבוגר אך גם משפחה צעירה עם תינוק לבטח עדיף לגור בבניין עם מעלית כדי להתנייד בנוחות עם עגלת התינוק ולשאת את הקניות לדירה ללא מאמץ הטיפוס בחדר המדרגות הצר והחשוך.

הוספת מעלית חדשה לשיפור איכות החיים
ישראלים רבים מעוניינים לגור בבניין עם מעלית כדי ליהנות מאיכות חיים גבוהה יותר. ללא מעלית הדיירים צריכים לעלות ולרדת במדרגות הצרות מספר רב של פעמים בכל יום, ובכל פעם שהם צריכים לקחת את הכלב לטיול, ללוות את הילד לבית ספר, לחבר או לחוג, או לסחוב קניות לדירה.

לכן, אם אתם גרים בבניין מגורים ללא מעלית אינכם צריכים לקבל את רוע הגזרה מאחר וניתן לקיים אסיפת דיירים ולהחליט ברוב של לפחות שני שלישי מבעלי הדירות על הוספת מעלית חדשה. חשוב לדעת כי התקנת מעלית כרוכה בשינוי הרכוש המשותף, לכן יש לכך התייחסות בחוק המקרקעין ונקבעו התנאים להוספת מעלית, כמו גם אופן תשלום ההוצאות הנדרשות לתחזוקה ולשימוש במעלית החדשה.

השקעה כלכלית משתלמת
חשוב לדעת כי השווי של דירות בבניין מגורים עם מעלית גבוה יותר מערך נכסים בבית משותף בלי מעלית, לכן מעבר לשיפור המשמעותי באיכות החיים של הדיירים, יש לכך גם צידוק כלכלי. התקנת מעלית חדשה מעלה את ערך הנכסים בבניין, ובמידה ורוצים למכור את הדירה בהמשך קל יותר למצוא קונים וניתן למכור את הנכס במחיר גבוה יותר.

המעלית מאפשרת גם לקשישים להמשיך לגור בקומות עליונות, היא מסייעת למשפחות עם תינוקות וילדים קטנים לצאת בנוחות מהדירה ולא לסחוב את הילדים והציוד הרב בידיים. למעשה, המעלית חשובה לכל הדיירים בבניין, כולם יכולים להשתמש בה כאשר הם חוזרים מקניות, מעוניינים לפנות מוצר חשמלי כבד מהבית וכדומה.

יש שתי אפשרויות עיקריות להוספת מעלית חדשה בבניין, האפשרות הראשונה היא להתקין את המעלית החדשה בפיר חדר המדרגות, האפשרות האחרת היא להתקין את המעלית חיצונית לבניין, כל עוד מקבלים את האישורים הנדרשים.

מפסיקים לטפס עשרות מדרגות כל יום
בשנת 1974 החליט המחוקק הישראלי לחייב התקנת מעלית בבניינים בעלי יותר מארבע קומות, אך עשרות אלפי בניינים נבנו לפני החוק, לכן בשנים האחרונות יש ביקוש גבוה להוספת מעלית חדשה לבניין קיים.

למעלית חדשה בבניין יש יתרונות רבים לבעלי הדירות, בין אם הם גרים בבניין ובין אם הם משכירים את הדירה שבבעלותם. כדאי לדעת כי שכר דירה ממוצע של דירה בת 4 חדשים בקומה גבוהה בבניין עם מעלית גבוה בכ-30% ולמעלה מכך לעומת דירה זהה בבניין ללא מעלית. גם המחיר של דירה בבניין עם מעלית גבוה בכ-20% ויותר בהשוואה לדירה בבניין ללא מעלית.

חברת "מעליות אקספרס" חברה בהתאחדות התעשיינים בישראל, בעלת רישיון משרד הכלכלה ועובדת ברישיון ופיקוח של מכון התקנים הישראלי.